Poradna

Vážení přátelé cyklisté a cyklistiky,

než se rozhodnete koupit nové kolo, měli byste zvážit, kde kolo zakoupit. Doporučujeme koupi ve specializované prodejně. Proč ve specializované? Kola v takovéto prodejně jsou seřízena a připravena k okamžité vyjížďce. Specialisté Vám doporučí jaké kolo by pro Vás bylo nejlepší a vyberou Vám odpovídající velikost rámu. Také Vám zajistí servis a v případě reklamace i snažší komunikaci v této nepříjemné situaci. Často se nám stává, že do našeho servisu přichází spousta začínajících cyklistů, kteří si své první kolo zakoupili v nějakém hypermarketu ve „výhodné cenové akci“. Zde jim nikdo s výběrem kola neporadil a oni zakoupili kolo, které se vůbec nehodí k povaze jeho použití. Tato kola bývají zpravidla neseřízena a dosti často ani pořádně seřídit nejdou. Vyjížďka na takovém kole se pak stává hororovou záležitostí. V momentě, kdy si zakoupíte jízdní kolo, měli byste vědět, jak se o kolo starat. Každý solidní prodejce Vám při prodeji poradí, jakým způsobem pečovat o kolo. Určitě by Vám měl poskytnout, po ujetí 200 – 500 Km, bezplatnou garanční prohlídku. Tato prohlídka je u každého nového kola velmi důležitá. V tomto období si veškeré komponenty na kole „sedají“, tzn.na kole se musí vše znovu seřídit a dotáhnout.

Máte starší kolo? Je dobré ho nechat vždy před sezónou zkontrolovat v odborném cykloservisu.

Před každou vyjížďkou je dobré kolo zkontrolovat. Kontrolu zaměřte zejména na utažení brzd a jejich chod, chod přehazovačky a přesmykače, dotažení veškerých šroubů a v neposlední řadě obě kola jak dotažení, tak správné nahuštění pneumatik. Co se týče řetězu měl by být čistý a namazaný nějakým olejem pokud možno olejem na řetězy (MOTOREX), který na řetězu vytvoří specielní ochrannou teflonovou vrstvu. Tato po zaschnutí je dolná proti nalepování nečistot na řetěz. V žádném případě řetěz nemažte olejem na šicí stroje nebo motorový olejem či jinými podobnými oleji. Používáním těchto olejů výrazně snížíte životnost řetězu, jelikož nemají žádné ochranné vrstvy a na takto“ošetřený“ řetěz se lepí veškeré nečistoty a dochází tak k jeho poškození. V momentě, že řetěz je jen zlehka znečištěn, stačí jej otřít suchým hadrem a poté naolejovat. V případě větších nečistot, kam se hadrem nedostanete (mezizubní mezery) je dobré použít myčku řetězů (BARBIERI). Důležitá je i kontrola vytahání (životnosti) řetězu. Toto je individuelní záležitost každého cyklisty tzn. každému z nás vydrží řetěz různě dlouhou dobu. Každopádně je dobré si pořídit měrku na řetěz a po ujetí cca.1000km. řetěz změřit a popřípadě nechat vyměnit.
Co kontrolovat a opečovávat na vidlicích a tlumičích: Zejména je to jejich bezproblémový chod (chod). Pakliže má vidlice nebo tlumič vzduchovou patronu je dobré zkontrolovat tlak vzduchu, popřípadě tlak vzduchu upravit. Nezaškodí obě nohy, nebo tělo tlumiče čas od času otřít a v oblasti manžety nanést pro lepší chod teflonový olej. Odbornější zákrok jako je repase, nebo výměna oleje a vnitřních segmentů nechte na odborný servis. Servis vidlic a tlumičů (vnitřní vyčištění, kontrola segmentů, výměna oleje) se doporučuje jednou za rok, nebo po ujetí cca.2000 km.
Výměna brzdové kapaliny: Výměnu kapaliny je lepší nechat na odborný servis, ale pakliže se rozhodnete, že si brzdovou kapalinu vyměníte sami dávejte si velký pozor na typ brzdové kapaliny, kterou máte v brzdách. Každý brzdový systém má svoji specifickou náplň. Rozhodně nekombinujte jednotlivé brzdové kapaliny, můžete tím výrazně poškodit chod brzd. K výměně brzdové kapaliny potřebujete stříkačku a specielní ovzdušňovací hadičku. Výměna se doporučuje jednou za dva roky.
Výměna brzdové kapaliny: Výměnu kapaliny je lepší nechat na odborný servis, ale pakliže se rozhodnete, že si brzdovou kapalinu vyměníte sami dávejte si velký pozor na typ brzdové kapaliny, kterou máte v brzdách. Každý brzdový systém má svoji specifickou náplň. Rozhodně nekombinujte jednotlivé brzdové kapaliny, můžete tím výrazně poškodit chod brzd. K výměně brzdové kapaliny potřebujete stříkačku a specielní ovzdušňovací hadičku. Výměna se doporučuje jednou za dva roky.